Ważne telefony

Historia

Początki istnienia rzeszowskiego lotniska sięgają lat okupacji hitlerowskiej, kiedy to w 1940 roku dla celów wojennych w Jasionce została wybudowana droga startowa o długości 1200 m i szerokości 40 m.

U schyłku wojny, w 1944 roku Niemcy opuszczając lotnisko, dokonali jego kompletnego zniszczenia. W tym też roku lotnisko zostało przejęte przez Rosjan. Następnie w roku 1949, decyzją Wydziału Lotnictwa Cywilnego ówczesnych władz administracyjnych, zostało odbudowane oraz udostępnione dla potrzeb komunikacji lotniczej.

 

Dworzec pasażerski lotniska Rzeszów-Jasionka w latach 60-tych

 

Kolejnym istotnym etapem w dziejach rzeszowskiego lotniska był rok 1959 i przejęcie zarządzania lotniskiem od Państwowych Linii Lotniczych „LOT" przez Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych. 

Od tego właśnie momentu lotnisko było stale modernizowane - wybudowano nowy dworzec lotniczy, płytę przeddworcową, drogi kołowania, drogę startową oraz wieżę kontroli ruchu.

 

Lotnisko w Jasionce w (lata sześćdziesiąte) - z prawej legendarna „Dakota"

 

Rok 1958 - otwarcie nowego sezonu lotniczego na rzeszowskim lotnisku.

 

W tym również okresie, a także w latach 70-tych nastąpił znaczny rozkwit połączeń krajowych - z Warszawą, Gdańskiem, Poznaniem, Koszalinem, Wrocławiem oraz Szczecinem, pozwalając w ten sposób rzeszowskiemu lotnisku obsługiwać ponad 100 000 pasażerów rocznie. 

Z dniem 01.04.1974 roku lotnisko Rzeszów-Jasionka otrzymało rangę lotniska międzynarodowego, a zarazem zapasowego dla warszawskiego Okęcia. W 1987 roku powstało Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze", które skupiło wszystkie lotniska komunikacyjne w kraju. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka do końca czerwca 2009 roku znajdował się jego strukturach. 

Początek lat 90-tych, a wraz z nim okres załamania gospodarczego, miał również wpływ na branżę lotniczą. Pomimo wybudowania nowej hali przylotowo-odlotowej, Polskie Linie Lotnicze "LOT" zawiesiły regularną komunikację Rzeszowa z Warszawą. Sytuacja lotniska znacznie się pogorszyła.

Widoczne zmiany oraz stopniowy rozwój dynamiki ruchu lotniczego, zaczęły następować dopiero pod koniec lat 90-tych. Początkowo zostały uruchomione połączenia czarterowe cargo i pasażerskie z Azerbejdżanem, następnie z Gruzją, co pozwoliło rzeszowskiemu lotnisku stać się liderem w grupie krajowych portów regionalnych w ilości wyekspediowanego frachtu. W 1996 roku PLL „LOT" wznowiły regularną komunikację z Warszawą. 

Wspominając o stałym, sukcesywnym rozwoju Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, nie można pominąć wykonanych dużych inwestycji takich jak: nowe budynki zaplecza administracyjno-technicznego, stacja paliw, a przede wszystkim modernizacja i wydłużenie drogi startowej (3200 m długości i 45 m szerokości operacyjnej), druga płyta postojowa i droga kołowania. 

Najbardziej wyczekiwaną inwestycją w Porcie Lotniczym "Rzeszów-Jasionka" była budowa nowego budynku terminala pasażerskiego. Po 15 miesiącach budowy, w dniu 8 maja 2012 obsługa pasażerów została przeniesiona właśnie do Nowego Terminala Pasażerskiego, który znacząco odmienił wizerunek Portu Lotniczego "Rzeszów-Jasionka". W ramach jednego obiektu połączono funkcję odlotową oraz przylotową, wspartą infrastrukturą techniczną oraz komercyjną. Budynek Nowego Terminala posiada trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. 

Przepustowość nowego Terminala wynosi 720 pasażerów na godzinę. Docelowo może ona osiągnąć poziom 1 400 pasażerów na godzinę. Pozwala to na osiągnięcie maksymalnej przepustowości rocznej 1,8 mln pasażerów. 

Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka", jako najdalej wysunięte na południowy-wschód lotnisko komunikacyjne Polski ma szansę dalszego rozwoju, by w niedalekiej przyszłości otworzyć szerzej okno na świat dla naszego regionu.

W celu ułatwienia korzystania z serwisu, strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, korzystając z opcji swojej przeglądarki internetowej. Kliknij zgadzam się, aby informacja ta nie pojawiała się ponownie.

Zgadzam się