FEnIKS - projekt nr FENX.04.03-IP.02-0006/24
Nazwa projektu
Poprawa bezpieczeństwa operacyjnego w Porcie Lotniczym „Rzeszów – Jasionka” Sp. z o.o. poprzez modernizację centralnego Punktu Kontroli Bezpieczeństwa (PKB).
Data zawarcia umowy
17 grudnia 2024 roku
Zadania i działania realizowane w ramach Projektu
Projekt ma na celu zakup sprzętu dla poprawy ochrony i bezpieczeństwa w obszarze obsługi ruchu pasażerskiego wraz z podniesieniem efektywności energetycznej organizacji. W ramach projektu zostanie dokonana modernizacja Punktu Kontroli Bezpieczeństwa (PKB) poprzez zakup bramek dostępu do strefy PKB, kompletnego rozwiązania EDSCB (Skanery rentgenowskie do wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego) w Standardzie C3 znajdującego się w PKB oraz dostosowanie monitoringu wizyjnego obejmującego PKB. Wdrożenie urządzeń posiadających Standard C3 pozwoli na poprawę ochrony i bezpieczeństwa w obszarze obsługi ruchu pasażerskiego. Po wdrożeniu systemu Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" będzie jednym z pierwszych portów regionalnych, w którym będzie funkcjonowało kompletnego rozwiązania EDSCB (Skanery rentgenowskie do wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego) w Standardzie C3.
Grupy docelowe - do kogo skierowany jest projekt i kto będzie z niego korzystał
Pasażerowie (klienci) Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów Sp. z o.o.
Cel / cele projektu
Projekt ma na celu zakup sprzętu dla poprawy ochrony i bezpieczeństwa w obszarze obsługi ruchu pasażerskiego wraz z podniesieniem efektywności energetycznej organizacji.
Projekt ma na celu realizację następujących głównych celów programu FEnIKS: "obniżenie emisyjności gospodarki " oraz "poprawę bezpieczeństwa transportu". W odniesieniu do celu szczegółowego Działania FENX.04.03 Infrastruktura lotnicza w TEN-T(EFRR/FS.CP3.I) "Rozwój odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej TEN-T" głównym celem projektu jest podniesienie bezpieczeństwa sieci TEN-T. Projekt dotyczy typu projektu "zakup urządzeń i systemów kontroli, osób, bagażu, ładunków i poczty".
Efekty / rezultaty projektu
Korzyści wynikające z projektu to m.in. wzrost bezpieczeństwa operacyjnego, poprawa efektywności procesów kontroli, zwiększenie reaktywności na sytuacje awaryjne, podniesienie zaufania pasażerów oraz ułatwienie osobom z niepełnosprawnościami procesu kontroli.
Projekt będzie miał pozytywny wpływ dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności poprzez stworzenie bardziej dostępnego i przyjaznego środowiska. Wnioskodawca zrealizuje przyjęte założenia poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury (nowe bramki dostosowane dla OzN), prostocie obsługi (brak obowiązku wyjmowania płynów i elektroniki z bagażu podręcznego), ułatwiony dostęp do linii kontroli oraz kuwet, komunikację wizualną i dźwiękową (wspomaganie sensoryczne). Zgodnie z zapisem rozporządzenia "1.2.1. Przed kontrolą bezpieczeństwa z bagażu kabinowego usuwa się komputery przenośne i inne duże urządzenia elektryczne, które poddaje się kontroli bezpieczeństwa oddzielnie, chyba że bagaż kabinowy ma zostać poddany kontroli bezpieczeństwa za pomocą systemów wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) spełniających normę C2 lub wyższe normy" zaproponowane rozwiązanie ułatwi kontrolę osób z niepełnosprawnościami.
Wdrożenie nowych rozwiązań pozwoli ograniczyć zużycie energii elektrycznej (efektywności energetycznej) poprzez zastosowanie w produkcji energooszczędnych komponentów. Rozwiązania EDSCB (Skanery rentgenowskie do wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego) pozwolą na ograniczenie ilości zainstalowanych urządzeń (z 6 szt. na 3 szt.) poprzez optymalne zagospodarowanie miejsca, a tym samym ograniczenie zużycie energii o minimum 30% w stosunku do obecnie zainstalowanego sprzętu.
Wartość projektu
Szacowana wartość: 10 972 215,00 zł
Wysokość wkładu FE
Dofinansowanie: 6 675 000,00 zł