Historia
Początki istnienia rzeszowskiego lotniska sięgają lat okupacji hitlerowskiej, kiedy to w 1940 roku dla celów wojennych w Jasionce została wybudowana droga startowa o długości 1200 m i szerokości 40 m.
U schyłku wojny, w 1944 roku Niemcy opuszczając lotnisko, dokonali jego kompletnego zniszczenia. W tym też roku lotnisko zostało przejęte przez Rosjan. Następnie w roku 1949 zostało odbudowane oraz udostępnione dla potrzeb komunikacji lotniczej.
Rok 1958 - otwarcie nowego sezonu lotniczego na rzeszowskim lotnisku.
Kolejnym istotnym etapem w dziejach rzeszowskiego lotniska był rok 1959 i przejęcie zarządzania lotniskiem od Państwowych Linii Lotniczych „LOT" przez Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.
Dworzec pasażerski lotniska Rzeszów-Jasionka w latach 60-tych
Od tego właśnie momentu lotnisko było stale modernizowane - wybudowano nowy dworzec lotniczy, płytę przeddworcową, drogi kołowania, drogę startową oraz wieżę kontroli ruchu.
Lotnisko w Jasionce w latach sześćdziesiątych - z prawej legendarna „Dakota"
W tym również okresie, a także w latach 70-tych nastąpił znaczny rozkwit połączeń krajowych - z Warszawą, Gdańskiem, Poznaniem, Koszalinem, Wrocławiem oraz Szczecinem, pozwalając w ten sposób rzeszowskiemu lotnisku obsługiwać ponad 100 000 pasażerów rocznie.
1 kwietnia 1974 roku lotnisko Rzeszów-Jasionka otrzymało rangę lotniska międzynarodowego, a zarazem zapasowego dla warszawskiego Okęcia. W 1987 roku powstało Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze", które skupiło wszystkie lotniska komunikacyjne w kraju. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka do końca czerwca 2009 roku znajdował się jego strukturach.
Początek lat 90-tych, a wraz z nim okres załamania gospodarczego, miał również wpływ na branżę lotniczą. Pomimo wybudowania nowej hali przylotowo-odlotowej, Polskie Linie Lotnicze "LOT" zawiesiły regularną komunikację Rzeszowa z Warszawą. Sytuacja lotniska znacznie się pogorszyła.
Był też chwile dumy. 2 czerwca 1991 roku, w czasie swej pierwszej po przemianach ustrojowych pielgrzymki do Polski, papież Jan Paweł II zawitał na Podkarpacie - do Rzeszowa, Przemyśla i Lubaczowa. Samolot Tu-154 M wylądował w Jasionce punktualnie o godzinie 10.48. Oficjele oczekiwali na papieża w nieukończonym jeszcze terminalu pasażerskim rzeszowskiego lotniska. Stąd "papamobilem" papież pojechał na mszę świętą polową na błoniach przy kościele pw. Najświętszego Serca Jezusowego (późniejszej Katedrze) z udziałem setek tysięcy wiernych.
Jan Paweł II tuż po lądowaniu w Jasionce.
Widoczne zmiany oraz stopniowy rozwój dynamiki ruchu lotniczego, zaczęły następować dopiero pod koniec lat 90-tych. Początkowo zostały uruchomione połączenia czarterowe cargo i pasażerskie z Azerbejdżanem, następnie z Gruzją, co pozwoliło rzeszowskiemu lotnisku stać się liderem w grupie krajowych portów regionalnych w ilości wyekspediowanego frachtu. W 1996 roku PLL „LOT" wznowiły regularną komunikację z Warszawą.
Rzeszowskie lotnisko w 1996 roku.
Wspominając o stałym, sukcesywnym rozwoju Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, nie można pominąć wykonanych dużych inwestycji takich jak: nowe budynki zaplecza administracyjno-technicznego, stacja paliw, a przede wszystkim modernizacja i wydłużenie drogi startowej (3200 m długości i 45 m szerokości operacyjnej), druga płyta postojowa i droga kołowania.
W czerwcu 2007 roku z pompą inaugurowano pierwsze, zaoceaniczne połączenie z Newark (USA), niedługo później z Jasionki zaczęły latać czartery do Tunezji czy Egiptu oraz pierwszy niskokosztowy przewoźnik – Ryanair z połączeniami do Anglii i Irlandii.
Rozwój lotniska przyciągnął w okolice duże firmy. W pierwszej dekadzie XXI wieku w sąsiedztwie portu został utworzony Podkarpacki Park Naukowo-Technoligiczny "Aeropolis", wchodzący w skład Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Euro Park Mielec". Wiązało się to z ulgami podatkowymi i ułatwieniami inwestycyjnymi dla inwestorów, więc pojawili się tacy potentaci jak MTU, McBraida, Goodrich, BorgWarner, Linetech.
W grudniu 2007 r. udało się utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Port Lotniczy Rzeszów - Jasionka z kapitałem prawie 500 mln zł.
Najbardziej wyczekiwaną inwestycją w Porcie Lotniczym "Rzeszów-Jasionka" była budowa nowego budynku terminala pasażerskiego. Po 15 miesiącach budowy, w dniu 8 maja 2012 r. obsługa pasażerów została przeniesiona właśnie do Nowego Terminala Pasażerskiego, który znacząco odmienił wizerunek Portu Lotniczego "Rzeszów-Jasionka".
Oficjalne otwarcie nowego terminala nastąpiło w 2012 r.
W ramach jednego obiektu połączono funkcję odlotową oraz przylotową, wspartą infrastrukturą techniczną oraz komercyjną. Budynek Nowego Terminala posiada trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną.
Przepustowość nowego Terminala wynosi 720 pasażerów na godzinę. Docelowo może ona osiągnąć poziom 1 400 pasażerów na godzinę. Pozwala to na osiągnięcie maksymalnej przepustowości rocznej 1,8 mln pasażerów. Ówczesny prezes portu Stanisław Nowak informował, że obiekt kosztował 140 mln zł.
Nowy terminal został oddany do użytku 8 maja 2012 roku.
Naprzeciw terminala w 2016 r. powstało nowoczesne centrum konferencyjne G2A Arena, w 2018 r. komfortowy przylotniskowy hotel, a w 2022 - Podkarpackie Centrum Nauki Łukasiewicz.
Kolejne lata to także rozwój transporu cargo. Ogromne zainteresowanie wzbudzały zawsze przyloty samolotu An-124 "Rusłan". Jedno z takich lądowań nieopatrznie nagłośniono, co spowodowało prawdziwe oblężenie lotniska przez tłumy gapiów. "Kibice" zablokowali na kilka godzin starą drogę dojazdową, w korku utknął m.in. autobus dowożący pasażerów i kilkanaście osób nie zdążyło na rejs do Warszawy.
13 listopada 2021 r. po raz pierwszy wylądował w Jasionce An-225 "Mrija". To jedyny na świecie, wyprodukowany jeszcze w ZSRR, największy samolot transportowy, zabierający na pokład ponad 200 ton ładunku. Zainteresowanie jego lądowaniem - mimo nocnej pory - było tak ogromne, że przeprowadzono nawet transmisję. To była dopiero trzecia wizyta tego jedynego Antonowa w Polsce.
Pierwsza wizyta "Mriji" w Jasionce - 13.11.2021 r.
Specjalne zamówienia klientów sprawiły, że "Mrija" w niespełna dwa miesiące lądowała jeszcze cztery razy. W lotniczym światku zaczęto nawet żartować, że rzeszowski port wprowadzi rozkład lortów cargo z Chinami.
23 grudnia 2021 r. spotkała się na płycie naszego lotniska razem z "Rusłanem". Oba samoloty dostarczyły razem 162 tony towaru.
23.12.2021 r. - dwa największe transportowce świata obok siebie.
To był wielki test infrastruktury i kompetencji załogi, które zdecydowały, że podrzeszowskie lotnisko zostało wybrane w lutym 2022 r. do desantu wojsk amerykańskich, a potem do obsługi operacji wspierających Ukrainę po rosyjskiej agresji.
Sytuacja geopolityczna sprawiła, że lotnisko w Jasionce gościło wiele osobistości z całego świata, w tym kilkudziesięciu prezydentów i premierów. Port odwiedzili m.in. amerykański przywódca Joe Biden, prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leynen i szefowa Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola. W Jasionce lądowali również znani na świecie przedsiębiorcy, tacy jak Richard Branson, a także gwiazdy show biznesu: Bono i The Edge z zespołu U2, czy aktor Sean Penn.
25.03.2022 - Air Force One na lotnisku w Jasionce.
W 2022 r. obsłużono tez kilka tysięcy rejsów z pomocą humanitarną, w tym ponad 300 samolotów ewakuacji medycznej, które chorych i rannych w wyniku działań wojennych na Ukrainie transportowały z Jasionki do szpitali i klinik w Europie Zachodniej.
Historyczny rok został podsumowany nagrodą dla najlepszego małego portu lotniczego roku, przyznaną przez Centre for Aviation (CAPA), prestiżową branżową organizację.
Nagrodę od CAPA podczas gali w Gibraltarze odebrał wiceprezes Michał Tabisz (drugi z prawej).
Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka", jako najdalej wysunięte na południowy-wschód lotnisko Polski ma szansę dalszego rozwoju.