Informacje o lotnisku
Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" położony jest w odległości 7,8 km w linii prostej od centrum miasta Rzeszowa, w centrum województwa podkarpackiego. Lokalizacja w płaskim terenie, bez wysokiej zabudowy obrzeżnej zapewnia dobre warunki nawigacyjne.
Lotnisko dysponuje ok. 450 hektarami gruntów, których status prawny jest w pełni uregulowany.
Usytuowanie lotniska | |
położenie punktu odniesienia lotniska | 50°06’36” N 022°01’08” E |
odległość, kierunek od miasta |
7,8 km (4,2 NM) BRG 010° GEO |
wzniesienie lotniska | 211,2 m |
temperatura odniesienia | 24.0°C (JUL) |
deklinacja magnetyczna roczna poprawka |
5,7°E (2015) + 7,5’ |
Droga startowa (DS)
Rzeszowskie lotnisko posiada jedną z najdłuższych w Polsce drogę startową o długości 3200 m umożliwiającą przyjmowanie każdego typu samolotu, włączając w to największe samoloty szerokokadłubowe tj. B747. Brak przeszkód lotniczych w strefach podejścia, wysokiej klasy system pomocy świetlno-nawigacyjnych do lądowania (w tym ILS II kategorii), nowoczesna osłona meteorologiczna oparta na systemie Vaisala, czynią Port Lotniczy w Rzeszowie dostępnym 24 godziny na dobę przez cały rok.
Zasadnicze parametry techniczne drogi startowej:
Droga startowa (DS) | |
długość drogi startowej | 3200 m |
szerokość drogi startowej | 45 m |
technologia | fragment długości 700m z betonu cementowego, pozostała część z betonu asfaltowego |
Drogi kołowania i płyty postojowe
Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" posiada drogi kołowania wykonane w technologii betonu asfaltowego oraz betonu cementowego o parametrach podanych poniżej:
- TWY A1, A2 – 23 m, nawierzchnia sztuczna z betonu asfaltowego,
- TWY B – 26 m, nawierzchnia sztuczna z betonu cementowego.
- TWY C – 30m, nawierzchnia sztuczna z betonu cementowego
- TWY D1, E, R1, R2, R3 – 23 m, nawierzchnia sztuczna z betonu cementowego
- TWY D2 – 29 m, nawierzchnia sztuczna z betonu cementowego
- TWY Z – 7,5 m, nawierzchnia sztuczna z betonu asfaltowego
Statki powietrzne mogą korzystać z następujących płyt postojowych samolotów:
- PPS - 1 wykonanej w technologii betonowej o powierzchni 78191 m2
- PPS - 2 wykonanej w technologii betonowej o powierzchni 11500 m2
- PPH o powierzchni 47037 m2
Oświetlenie i pomoc nawigacyjna
Oświetlenie nawigacyjne
Kierunki lądowania | |
09 | światła podejścia precyzyjnego ALPA-ATA, cat. I, uzupełnione światłami błyskowymi dużej intensywności |
27 | System podejścia precyzyjnego ALPA-ATA, cat. II, z osią błyskową Wizualny wskaźnik ścieżki schodzenia PAPI. |
Pomoce nawigacyjne
Kierunki lądowania | |
09 | |
27 | NDB/BIA, DVOR/DME RZE, ILS/DME |
UWAGA! DANE NIE DO UŻYTKU OPERACYJNEGO!